lørdag 28. juni 2008

Tenk hvilken kraft

et internett forum har.

I min enfoldighet ytret jeg noen meninger som ikke falt i god jord hos noen på det aktuelle forumet. Dermed raste det en opphetet diskusjon om det å være negativ eller posistiv. Helt grei diskusjon det så lenge man er saklig.
Etter hvert utartet dette seg til ren og skjær mobbing med latterliggjøring av kommentarer som jeg mente var både viktige og alvorlige.

Det som overrasket meg var, for det første, at voksne mennesker kunne sitte slik å håne en annen, for det andre, så så jeg hvor enkelt det var å mobbe med latterliggjøring.

Hvor mange barn er det ikke som opplever dette i sin hverdag. " hør på hu da, morsom hu da, åpna munnen sin hu da. Vær litt positiv da... ha, ha.

Dette er velkjente setninger, tror de fleste har hørt de bli sagt.

Men fy flate som det svir , fordi du kan ikke forsvare deg mot de som er så "positive og glade"
Er det mindre mobbing å bli latterliggjort ?

Det var en stor overraskelse å se at voksne mennesker uten skrupler gjennomførte dette på nettet. Det er lettere sikkert på nettet fordi du slipper å se den andres smerte, men dette foregår på skole, på jobb og andre steder.

Det jeg vil fram til er at selv voksne, fornuftige mennesker kan gå i denne fella. Jeg sitter igjen med et spørsmålet etter denne runden, og det er om noen av de damene som latterliggjorde mest, idag sitter med ettertankens bitre smak.

Til slutt : Jeg fikk mange sympati erklæringer når det stod på som verst, jeg vet at mange forlot forumet etter dette, selv er jeg minimalt der inne.
Men jeg er ikke såret eller fornærmet , bare forundret over menneskets natur. Jeg forstod mye mer av mobbingens natur.

Konklusjon : En erfaring rikere : )

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det jeg syntes var verst med hele denne historien var at det var veteranene på forumet (og forumeier?) som var de som mobiliserte mot deg og de andre - veldig trist å lese sånt.(Ja det var selvfølgelig noen "wannabes" som ikke forstod noe som helst også)
Man blir overrasket over at voksne inte kan takle en diskusjon bedre enn det her - og så er jeg litt overrasket over att det var ingen som så "internet-trollet" som huserte der dagene før og stoppet henne. "Don't feed the trolls" heter det jo - men hun fikk utfolde seg fritt og lyktes til slutt endelig skape bråk og krangel som hun ville...
Det var bra du stod imot - all ære til deg for det! Men så lenge forumeieren ikke gjør noe - eller til og med oppmuntrer de andre, er det ikke stort man kan gjøre desverre.
/Alice

david santos sa...

Hello, Celina!
I loved this post and this blog.
Happy day

Vims sa...

Tøff du e som skriv dette innlegget. All ære til deg!! Klæm

Anonym sa...

ja mobbing av voksne er noe stort svineri, enten det er på internett eller på jobben ! Skulle gjerne visst hvilket forum dette var, for jeg er litt her og der, og dette forumet skulle jeg gjerne ha "kvittet meg med ".